Project “Pathways to the Future”
A longitudinal study on the social integration of young people in Vienna
Academic publications
The wide range of qualitative and quantitative data collected during the departmental project is analysed in detail and used in different publications. In addition to content-related research results, we also present methodological findings.
NEW PUBLICATION
Pathways to the future - Living conditions of young people at the end of the new middle school
2020 | Flecker / Wöhrer / Rieder | Vienna University Press
This volume presents the key findings of the Pathways to the Future study, which is being conducted at the Department of Sociology at the University of Vienna. The study aims at analysing the socialisation of adolescents in Vienna, who attended an Austrian so-called new secondary school (Neue Mittelschule), by adopting a holistic approach. This volume focuses on an important stage in the life of adolescents: the transition from school to work or to upper secondary education. It demonstrates which objectives young people pursue and how socio-economic factors such as class, gender and ethnicity influence them. Moreover, it shows how their families support them, and how they deal with the transition to other schools or professional training as well as with different support measures.
2021
Wöhrer, V. (2021). Die Jugend von heute: Antidiskriminierung und Umweltschutz sind wichtig. uni:view.
Astleithner, F., Vogl, S., & Parzer, M. (2021). Zwischen Wunsch und Wirklichkeit: Zum Zusammenhang von sozialer Herkunft, Migration und Bildungsaspirationen. Österreichische Zeitschrift für Soziologie (ÖZS), 46. doi.org/10.1007/s11614-021-00442-3
Vogl, S., & Zartler, U. (2021). Interviewing adolescents through time: balancing continuity and flexibility in a qualitative longitudinal study. Longitudinal and Life Course Studies, 12(1), 83-97. doi.org/10.1332/175795920X15986464938219
2020
Wöhrer, V., Jesser, A., Mataloni, B., & Schmidt, A. (2020). Insights From Setting up the First Wave of a Qualitative Longitudinal Study. International Journal of Qualitative Methods (IJQM), 19(1-2), 1-12. doi.org/10.1177/1609406920954057
Wöhrer, V., Malik, M., & Flecker, J. (2020). Hohe Bildungsziele, vielfältige Sprachkompetenzen – Schüler_innen der Neuen Mittelschule in Wien. Policy Brief des Instituts für Soziologie, (1_2020), 1-6. wegeindiezukunft.at/img/news/WiZ_PolicyBrief1.pdf
Vogl, S., Wöhrer, V., & Jesser, A. (2020). Das Forschungsdesign der ersten Welle des Projekts „Wege in die Zukunft“. In J. Flecker (Ed.), Wege in die Zukunft: Lebenssituation Jugendlicher am Ende der Neuen Mittelschule (pp. 59-86). V&R unipress, Vienna University Press.
Mahringer, M., & Wöhrer, V. (2020). „Das Große, was mich beschäftigt, ist noch immer mein Vater.“ Der Tod von Familienmitgliedern als Critical Moment im Leben von Jugendlichen. In J. Flecker (Ed.), Wege in die Zukunft: Lebenssituationen Jugendlicher am Ende der Neuen Mittelschule (pp. 225-248). V&R unipress, Vienna University Press.
Zartler, U., Vogl, S., & Wöhrer, V. (2020). Familie als Ressource? Perspektiven Jugendlicher auf die Rollen ihrer Eltern bei Bildungs- und Berufsentscheidungen. In J. Flecker, V. Wöhrer, & I. Rieder (Eds.), Wege in die Zukunft: Lebenssituationen Jugendlicher am Ende der Neuen Mittelschule (pp. 147-170). [6] V&R unipress, Vienna University Press.
Vogl, S., Parzer, M., Astleithner, F., & Mataloni, B. (2020). Heterogenität am Ende der NMS: Unterschiedliche Ausganspositionen Jugendlicher. In J. Flecker (Ed.), Wege in die Zukunft: Lebenssituation Jugendlicher am Ende der Neuen Mittelschule (pp. 87-118). V&R unipress, Vienna University Press.
Flecker, J., Wöhrer, V., & Rieder, I. (2020). Jugendliche am Ende der NMS: Heterogenität, soziale Ungleichheit und Agency. In J. Flecker, V. Wöhrer, & I. Rieder (Eds.), Wege in die Zukunft: Lebenssituationen Jugendlicher am Ende der Neuen Mittelschule (pp. 305-328). V&R unipress, Vienna University Press.
Mataloni, B., Vogl, S., & Astleithner, F. (2020). (Kritische) Ereignisse im Leben Jugendlicher in Wien: Evidenz aus der Onlineumfrage. In J. Flecker (Ed.), Wege in die Zukunft: Lebenssituation Jugendlicher am Ende der Neuen Mittelschule (pp. 203-224). V&R unipress, Vienna University Press.
Flecker, J., & Zartler, U. (2020). Reproduktion von Ungleichheit und Handlungsfähigkeit im Lebensverlauf Jugendlicher: Thematische und theoretische Rahmung der Untersuchung „Wege in die Zukunft“. In J. Flecker, V. Wöhrer, & I. Rieder (Eds.), Wege in die Zukunft: Lebenssituationen Jugendlicher am Ende der Neuen Mittelschule (pp. 13-32). V&R unipress, Vienna University Press.
Dafert, V., & Zartler, U. (2020). "Und jetzt ist unser Leben wie ein Neuanfang!" Strategien Jugendlicher im Umgang mit elterlicher Trennung. In J. Flecker, V. Wöhrer, & I. Rieder (Eds.), Wege in die Zukunft: Lebenssituationen Jugendlicher am Ende der Neuen Mittelschule (pp. 249-276). [10] V&R unipress, Vienna University Press.
Astleithner, F., Vogl, S., & Mataloni, B. (2020). Was auch immer du willst: Bildungsaspirationen von Schüler_innen in der NMS in Wien. In J. Flecker (Ed.), Wege in die Zukunft: Lebenssituation Jugendlicher am Ende der Neuen Mittelschule (pp. 119-146). V&R unipress, Vienna University Press.
Flecker, J., Wöhrer, V., & Rieder, I. (Eds.) (2020). Wege in die Zukunft - Lebenssituationen Jugendlicher am Ende der Neuen Mittelschule. (1. ed.) V&R unipress, Vienna University Press.
Astleithner, F., Vogl, S., & Parzer, M. (Accepted/In press). Zwischen Wunsch und Wirklichkeit: Zum Zusammenhang von sozialer Herkunft, Migration und Bildungsaspiration. Österreichische Zeitschrift für Soziologie.