
Project “Pathways to the Future”
A longitudinal study on the social integration of young people in Vienna
Academic publications
The wide range of qualitative and quantitative data collected during the departmental project is analysed in detail and used in different publications. In addition to content-related research results, we also present methodological findings.
2026
Danner, K., Duncan, M., Flecker, J., Malschinger, P., & Wöhrer, V. (2026). Der institutionelle und wissenschaftliche Kontext der Studie Wege in die Zukunft. In K. Danner, M. Duncan, J. Flecker, P. Malschinger, & V. Wöhrer (Eds.), Lebenswege junger Menschen in Wien: Analysen zu Berufswahl, Engagement und Wohlbefinden (1 ed., pp. 11 - 30). V&R unipress, Vienna University Press.
Malschinger, P., Danner, K., Duncan, M., Flecker, J., & Wöhrer, V. (2026). Eine Mixed-Methods-Studie im Rückblick: forschungspraktische Erfahrungen qualitativer und quantitativer Panelerhebungen. In K. Danner, M. Duncan, J. Flecker, P. Malschinger, & V. Wöhrer (Eds.), Lebenswege junger Menschen in Wien. : Analysen zu Berufswahl, Engagement und Wohlbefinden (1 ed., pp. 31-54). V&R unipress, Vienna University Press.
Duncan, M. (2026). „Ich will Immos, ich will Dollars“ – oder doch meinen Interessen folgen? Berufsbiographische Orientierung von Wiener Jugendlichen am Ende der Mittelschule. In K. Danner, M. Duncan, J. Flecker, P. Malschinger, & V. Wöhrer (Eds.), Lebenswege junger Menschen in Wien.: Analysen zu Berufswahl, Engagement und Wohlbefinden (1 ed., pp. 57-80). V&R unipress, Vienna University Press. https://doi.org/10.14220/9783737019071.57
Danner, K., Duncan, M., Flecker, J., Malschinger, P., & Wöhrer, V. (2026). Lebenswege junger Menschen in Wien – Analysen zu Berufswahl, Engagement und Wohlbefinden. (1 ed.) V&R unipress.
Duncan, M., Danner, K., Flecker, J., Malschinger, P., & Wöhrer, V. (2026). Lebenswege junger Menschen und soziale Ungleichheit: Verortungen in der interdisziplinären Jugendforschung. In K. Danner, M. Duncan, J. Flecker, P. Malschinger, & V. Wöhrer (Eds.), Lebenswege junger Menschen in Wien: Analysen zu Berufswahl, Engagement und Wohlbefinden (1 ed., pp. 259-274). V&R unipress, Vienna University Press.
2025
Glatz, L. M., & Wöhrer, V. (2025). Erleben und Bewältigen von schulischem Misserfolg und Schulausstieg. Erziehung und Unterricht, 01/2025, 51-58.
2024
Mataloni, B., & Reinprecht, C. (2024). Encouraging young people's capability to act: the complementary role of different leisure-time contexts in their everyday life. International Journal of Adolescence and Youth, 29(1), Article 2366521. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/02673843.2024.2366521
Kogler, R., Vogl, S., & Astleithner, F. (2024). Plans, hopes, dreams and evolving agency: case histories of young people navigating transitions. Journal of Youth Studies, 27(4), 544-557. https://doi.org/10.1080/13676261.2022.2156778
2023
Mataloni, B. (2023). Leisure time in young people’s everyday life and its relevance for wellbeing: Longitudinal analyses based on a quantitative panel in Vienna. Österreichische Zeitschrift für Soziologie (ÖZS), 48(3), 405–426. https://doi.org/10.1007/s11614-023-00544-0
Vogl, S., Valls Casas, O., Kogler, R., & Astleithner, F. (2023). The dreams they are a-changin’: Mixed-methods longitudinal research on young people’s patterns of orientation. Österreichische Zeitschrift für Soziologie (ÖZS), 48(3), 309-331. https://doi.org/10.1007/s11614-023-00540-4
Malschinger, P., Vogl, S., & Schels, B. (2023). Drop in, drop out, or stay on: Patterns and predictors of panel attrition among young people. Österreichische Zeitschrift für Soziologie (ÖZS), 48(3), 427-450. https://doi.org/10.1007/s11614-023-00545-z, https://doi.org/10.1007/s11614-023-00545-z
Astleithner, F., Vogl, S., & Kogler, R. (2023). Occupational aspirations at the end of compulsory schooling: The interplay of parents’ educational background, work values and self-concepts in the reproduction of inequality: Berufsaspirationen am Ende der Mittelschule – Das Zusammenspiel von Bildungshintergrund, Arbeitswerten und Selbstkonzepten in der Reproduktion von Ungleichheit. Österreichische Zeitschrift für Soziologie (ÖZS), 48(3), 333-358. https://doi.org/10.1007/s11614-023-00541-3
Wöhrer, V. (2023). „Trau dich! Sei laut und wehr’ dich!“ AusBildung bis 18 aus der Sicht von Teilnehmenden aus Wien. Österreichische Zeitschrift für Soziologie (ÖZS), 48(3), 359-379. Article 48. https://doi.org/10.1007/s11614-023-00542-2
Flecker, J., Schels, B. K., & Wöhrer, V. (2023). Voices of transition: analysing inequality and adolescents’ lives after Mittelschule. Österreichische Zeitschrift für Soziologie (ÖZS), 48(48), 303-308. Article 48. https://doi.org/10.1007/s11614-023-00548-w
Kogler, R., Vogl, S., & Astleithner, F. (2023). Transitions, choices and patterns in time: young people’s educational and occupational orientation. Journal of Education and Work, 36(2), 94-108. https://doi.org/10.1080/13639080.2023.2167954
Wöhrer, V., Flecker, J., & Schels, B. K. (2023). (Bildungs-)Wege nach der Neuen Mittelschule. In V. Wöhrer, J. Flecker, & B. Schels (Eds.), Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule (1. ed., pp. 287-302). V&R unipress, Vienna University Press.
Mataloni, B. (2023). Freizeit als Terrain für die Hervorbringung von Kontrollüberzeugung und Wohlbefinden im Jugendalter. In J. Flecker, B. Schels, & V. Wöhrer (Eds.), Junge Menschen gehen ihren Weg: Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule (1 ed., pp. 241–260). V&R unipress, Vienna University Press.
Wöhrer, V., Flecker, J., & Schels, B. K. (2023). Jugendliche gehen ihren Weg – theoretische Perspektiven und institutioneller Rahmen. In V. Wöhrer, J. Flecker, & B. Schels (Eds.), Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule (1. ed., pp. 11-27). V&R unipress, Vienna University Press.
Wöhrer, V., Flecker, J., & Schels, B. (Eds.) (2023). Junge Menschen gehen ihren Weg. Längsschnittanalysen über Jugendliche nach der Neuen Mittelschule. (1. ed.) V&R unipress, Vienna University Press.
